Start openbaar onderzoek voor vrijliggende fietspaden langs Rode Kruislaan

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft de omgevingsvergunning aangevraagd voor nieuwe vrijliggende enkelrichtingsfietspaden langs de Rode Kruislaan (N73) in Bree. De nieuwe fietspaden komen tussen de kruispunten met de Gruitroderkiezel/Kloosterpoort (N730) en de rotonde Peerderbaan/Hamonterweg (N76). Fluvius voorziet gescheiden riolering. Het openbaar onderzoek loopt tot en met 7 februari 2025.

Nieuwe fietspaden

De Rode Kruislaan (N73) maakt deel uit van het Bovenlokale Functionele Fietsroutenetwerk (BFF) en is dus een veelgebruikte route voor onder andere woon-werkverkeer. De geplande vernieuwing moet de fietspaden comfortabeler en veiliger maken. “We vernieuwen daarom de fietspaden over een afstand van 500 meter. Ze worden twee meter breed en aangelegd in asfalt. Tussen de fietspaden en de rijweg komt aan beide zijden een grasberm van 1,75 meter breed. Bovendien zijn er voetpaden van anderhalve meter breed.” 

Zowel de fundering als de toplaag van de rijweg wordt vernieuwd. Een wadi van drie meter breed vormt het middeneiland en scheidt de rijrichtingen van elkaar. Een wadi is een verlaging waar regenwater in de bodem kan infiltreren. 

Oversteekplaatsen op kruispunten aangepast

Het kruispunt Kloosterpoort en Gruitroderkiezel wijzigt op een aantal vlakken. Zo zal het middeneiland verbreden tot 2,50 meter. Dat vergroot de wachtzone voor fietsers en voetgangers die de oversteek niet in één keer kunnen maken. Het verkeer uit Kinrooi, dat naar Gruitrode gaat, krijgt een langere afslagstrook. “Bovendien zal het kruispunt maximaal conflictvrij zijn, wat betekent dat weggebruikers zo min mogelijk kruisen en dat voorkomt botsingen. Het is veiliger, maar bij drukte moet je mogelijks wat langer wachten. De nieuwe verkeerslichten weten dankzij technologie wanneer er ruimte is om iemand door te laten. Laat weten dat je er bent door op de knop te drukken,” klinkt het.

Er komt een rechte oversteekplaats op het kruispunt van de Cobbestraat met Meeuwerkiezel. Door het middeneiland kunnen fietsers en voetgangers de oversteek in twee keer maken. De verkeerslichten met drukknoppen blijven behouden, maar worden wel aangepast in functie van de nieuwe oversteekplaats. De bushaltes worden volwaardige bushavens met wachtruimtes.

Kennisgeven plannen openbaar onderzoek

AWV heeft een omgevingsvergunning nodig voor de aanleg van de fietspaden. Het openbaar onderzoek loopt tot en met 7 februari 2025. Iedereen kan de plannen inkijken en opmerkingen of bezwaren indienen. Het plan inkijken kan: 

Een bezwaarschrift indienen kan online via het Omgevingsloket of schriftelijk, gericht aan het college van burgemeester en schepenen.