sociaal tarief voor energie - hoe werkt dat?
Wat is het sociaal tarief?
Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun energiefactuur te betalen. Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit, aardgas of warmte. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.
Momenteel beleeft ons land een energiecrisis door de stijgende prijzen van o.a. gas en elektriciteit. Om de meest kwetsbaren te beschermen, zet de Federale Overheid in op het sociaal tarief voor energie.
Welke voorwaarden zijn er?
Om dit tarief te krijgen, moet iemand in het gezin normaal gezien een bepaalde uitkering of tegemoetkoming krijgen, zoals een leefloon of een tegemoetkoming voor personen met een handicap.
Sinds de coronacrisis is het sociaal energietarief uitgebreid en hebben ook heel wat gezinnen met een lager inkomen er (tijdelijk) recht op. Het gaat dan specifiek om mensen die ook een zogenoemde "verhoogde tegemoetkoming" hebben van het Ziekenfonds. De Diensten Maatschappelijk Werk van de Ziekenfondsen bieden hulpverlening aan net de meest kwetsbare mensen en wensen in deze tijden dan ook te informeren op welke manier ze cliënten toe kunnen leiden naar het sociaal tarief voor energie.
Hulplijnen?
- Meer details kan je lezen op Verhoogde tegemoetkoming: grensbedragen van de inkomsten - RIZIV (fgov.be)
- Deze infofiche hierbeneden geeft het overzicht schematisch weer. Je kan hier ook de pdf-versie downloaden.
Denk je recht te hebben op een sociaal tarief, maar heeft je energieleverancier dit niet automatisch toegekend? Dan kan je steeds terecht op afspraak in ons Sociaal huis. Een medewerker bekijkt samen met jou of je in aanmerking komt voor bepaalde sociale steunmaatregelen en hoe je deze kan aanvragen. Ook onderhandelen met je energieleverancier voor een afbetalingsplan behoort tot de mogelijkheden.