Extra infomoment handelaars

Op woensdag 31 januari ontving het stadsbestuur een 40-tal handelaars die bijkomende informatie wilden inwinnen over de herinrichting van de Witte Torenwal. De vergunning voor deze fase werd afgeleverd op de gemeenteraad in januari, en de werkzaamheden staan op de planning voor dit jaar.

De handelaars bezorgden een uitgebreide lijst met vragen over de keuzes achter deze herinrichting. Een aantal bezorgdheden gingen over de parkeercapaciteit van ons centrum in het algemeen en het toekomstig aantal parkeerplaatsen van de nieuw aangelegde Witte Torenwal. Er wordt namelijk gekozen voor een ontwerp dat sterk inzet op vergroening en tegelijk tegemoetkomt aan de wettelijke verplichtingen van het hemelwaterplan.

Ontwerp Witte Torenwal

De Witte Torenwal is een puzzelstuk ondergronds op vlak van waterhuishouding die we op een betaalbare, duurzame manier willen organiseren. De hoeveelheid openbare ruimte die vandaag bovengronds aan parkeerplaatsen wordt toebedeeld zie je in de nieuwe herinrichting inderdaad niet meer terug. Dit is een bewuste keuze. In plaats daarvan komen er onder andere wadi's die we wel al kennen van in het buitengebied, maar nog niet eerder in het centrum op deze manier in beeld kwamen. Een wadi (Water Afvoer Drainage Infiltratie) is een met grind en zand gevulde kom of bekken dat zowel water kan vasthouden als laten infiltreren. Door een wadi mag je lopen, maar hij mag niet zwaar belast worden. Je kunt er bijvoorbeeld niet met een auto over rijden want dan wordt de bodem gecompacteerd en ondoorlatend. Doordat wadi’s beplant zijn, zorgen ze ineens voor een stukje broodnodig groen in het centrum.

Waar kan de auto dan naartoe?

Een cruciale vraag die niet alleen de handelaars en hun bezoekers bezighoudt, maar ook bewoners en werknemers van het centrum. Onze dienst mobiliteit zorgt voor een monitoring van onze parkeercapaciteit. De bezettingsgraad van de Shop&Go-parkings en de ondergrondse parkeergarage gebeurt aan de hand van software. De bezetting van de rest van de blauwe zone wordt in kaart gebracht door manuele tellingen en binnenkort aan de hand van 27 verkeerscamera's die geïnstalleerd worden op de kleine ring en de straten in de blauwe zone.

Schepen van Mobiliteit Mario Knippenberg lichtte de huidige stand van zaken toe met betrekking tot bezorgdheid van de handelaars dat hun klanten niet meer terecht gaan kunnen: "De parkeerinfrastructuur bovengronds op de Witte Torenwal wordt inderdaad ingeperkt, maar ondergronds is er nog meer dan voldoende aanbod. Door op korte termijn ook het tweede uur ondergronds gratis te maken én de in- en uitrit van de parkeergarage gebruiksvriendelijker te maken, zorgen we hier voor een goed alternatief. Iedereen die niet specifiek op de Witte Torenwal moet zijn, maar het centrum een bezoekje wil brengen, kan terecht op de andere bovengrondse parkeerplaatsen, want ook daar blijven wij met een bezetting die zelfs op piekmomenten niet boven 75% gaat. Zowel vandaag als na de herinrichting van de komende fases is er in Bree vooralsnog geen parkeercapaciteitsprobleem."

Naast een aantal bezorgdheden over de parkeercapaciteit, waren er ook een aantal andere thema's die men graag wilde aansnijden. We formuleren de antwoorden op de gestelde vragen in deze FAQ-lijst die doorheen de looptijd van de herinrichting wordt aangevuld. We bedanken de aanwezige handelaars die hun betrokkenheid bij dit project toonden, in het bijzonder de bestuursleden van middenstandsvereniging Bree Beleven die de dialoog over de herinrichting mee begeleiden.

Waar kan je de plannen inkijken?

De omgevingsvergunning voor de Witte Torenwal kan je online raadplegen via het inzageloket van de Vlaamse Overheid. Dit dossier bevat alle info en plannen over de herinrichting. Geïnteresseerden kunnen ook altijd gebruik maken van de mogelijkheid om deze plannen in te kijken op afspraak via centrumwerken@bree.be en concrete vragen te stellen over de situatie in hun straat.

 

 

Bekijk hier het overzicht met vragen en antwoorden

FAQ Witte Torenwal

Bekijk hier de presentatie van het infomoment op 31 januari

infomoment 31 januari.pdf

witte