Een vraag over je pensioen? Het Sociaal Huis helpt je!

Ben je gepensioneerd of ben je aan het werk en heb je vragen over je pensioen? Wij bieden 2 hulplijnen aan, in de vorm van Inge en Leonie van de dienst pensioenen! 

Klets!: Dag Inge en Leonie, iedereen met een vraag over hun pensioen, kan dus bij jullie aankloppen? 

Inge: Dat klopt, wij informeren je over de verschillende soorten pensioenen en de voorwaarden waaraan je moet voldoen. Daarnaast helpen we bij het invullen van de aanvraagformulieren, zowel online via mypension als op papier. Als je niet vertrouwd bent met digitale tools, kunnen wij je helpen bij het gebruik van een eID-kaartlezer of de itsme-app om je aanvraag online in te dienen. Wij helpen je ook bij het opvolgen van je aanvraag indien er bijkomende vragen of problemen zijn.

Leonie: Ook de ‘specialekes’ zijn ons niet vreemd, zoals het rustpensioen, aanvullend pensioen, Nederlands pensioen (AOW), overlevingspensioen, de pensioenbonus… Je bent hiervoor allemaal aan het juiste adres! 

 

Klets!: Dat is al een hele boterham! Zijn er ook zaken die jullie niet behandelen? 

Leonie: Voor sommige aanvragen is meer gespecialiseerde kennis nodig, daarvoor verwijzen we graag door naar een instantie die hiervoor beter bevoegd is. Voor vragen over een zelfstandigenpensioen kan je beter terecht bij het RSVZ, en vragen over alle andere buitenlandse pensioenen kunnen dan weer beter door de vakbond behandeld worden. 

 

Klets!: Wanneer kunnen mensen bij jullie terecht? 

Inge: Het makkelijkst is als mensen een afspraak maken, dan kunnen we voldoende tijd voorzien om alles rustig te bespreken. Een afspraak maken kan via 089 84 85 50 of sociaalhuis@bree.be. Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, breng zeker je bankgegevens, aanvraagformulier (of andere belangrijke documenten over je pensioen), en je eID en pincode mee! Ken je je pincode niet meer? Dan kan je deze opvragen bij Burgerzaken. Je kan ook steeds rechtstreeks contact opnemen met de Federale pensioendienst op het nummer 1765.