De Witte Torenwal wordt groen en blauw

De heraanleg van onze kleine ring gaat binnenkort verder. Dat is even pittig voor het doorgaand verkeer in 2025, maar wel een enorme stap voor toekomstige generaties. Het projectteam doet zijn uiterste best om het ondergronds labyrint dat onze riolering is, te versterken met oplossingen die klimaatproof zijn. Ook bovengronds zal je in deze fase de klimaatingrepen kunnen zien. We frissen ze nog eens even voor je op, want het ontwerp ligt al een tijdje klaar. Met enkele aanpassingen kunnen we nu van start gaan met de werken in het voorjaar!

Laag, lager, laagst 

De Witte Torenwal, te beginnen aan het kruispunt met Malta, is geografisch het laagste punt van ons centrum. In rioleringstaal: de plek waar al het water naartoe stroomt. Een cruciaal gegeven, zeker bij hevigere regenbuien. Als de buizen vol zitten, lopen deze over in de Breeërstadsbeek. Door het regenwater af te koppelen en in een aparte buis te laten infiltreren in de bodem en af te voeren, zal het riool van het vuil water niet meer overlopen. Enkel het regenwater komt dan in de waterloop. Dit aanpakken voor de langere termijn is een hele uitdaging. In gaming taal: Een grind. Next level. De boss fight. Een dingetje wel. Gelukkig hebben we de juiste experts aan boord.

Wateroverlast voorkomen 

De aanpak van onze riolering is een belangrijk sluitstuk. We zitten met een stilaan zeer oud stelsel, dat aan vernieuwing toe is. Fluvius, die deze werken gaat uitvoeren, wordt hiervoor gesubsidieerd door de Vlaamse Milieu Maatschappij. Een goed werkende riolering is vanzelfsprekend essentieel voor een gezonde en veilige leefomgeving in de binnenstad! Het is dus enorm belangrijk dat we hier slim en duurzaam mee omgaan. 

Regenwater opvangen 

Om extreme hoeveelheden water een plaats te geven, moeten we daarom op verschillende vlakken acties ondernemen. In eerste instantie is het belangrijk om regenwater op te vangen op de plaats waar het valt zodat het geen kans krijgt om door te stromen tot de laagste punten waar het wateroverlast kan veroorzaken. Op het openbaar domein werken we hieraan door ruimtes te creëren waar het water (tijdelijk) opgevangen kan worden. Daarnaast kunnen ook burgers helpen om wateroverlast te voorkomen: regenpijpen afkoppelen van de riolering en verzamelen in een hemelwaterput (ideaal ook in droge periodes). Op je perceel verharding (zoals klinkers, asfalt, kiezels) verwijderen en groen in de plaats voorzien helpt ook regenwater beter in de grond te laten sijpelen. 

De kans op extreme regenval wordt groter, met mogelijks grote gevolgen. De vraag is nu hoe je bij deze heraanleg met dit risico moet omgaan. Het antwoord van de rioleringsontwerpers luidt dat je er anno 2025 niet meer omheen kan. Het vergroten van wateropvangcapaciteit door te ontharden en de aanleg van wadi's (opslag- en infiltratievoorziening voor hemelwater) om het water wat langer vast te houden, is noodzakelijk. Het vergroenen is een must. Door klimaatverandering zullen we ook hier in België steeds vaker en sneller te maken krijgen met extreme weersomstandigheden. Dit geldt zowel voor extreme regenbuien als voor toenemende hittestress. 

Wat is hittestress juist? 

Hittestress is wat mensen ervaren als het te warm is om zich comfortabel en gezond te voelen. Denk aan hete zomerdagen wanneer de temperatuur lange tijd hoog blijft, zelfs ’s nachts. In steden is hittestress vaak erger omdat de stenen van gebouwen en bestrating die warmte vasthouden en afgeven. Bomen en groen doen net het omgekeerde: ze halen water uit de grond en verdampen dat. Met hun bladeren voorzien ze dus verkoeling en schaduw tussen de gebouwen. Open ruimte en natuurlijk groen, zoals de struiken en grassen in de wadi’s, maar ook bomen en planten, zorgen voor natuurlijke verkoeling die broodnodig is in de binnenstad. Dit principe passen we toe op het openbaar domein maar dit kunnen Breëenaren natuurlijk ook op hun eigen perceel toepassen: bomen en groen voorzien in je tuin is een prima manier om je omgeving klimaatbestendig te maken op vlak van hitte én watermanagement. 

Ondergrondse parkeergarage 

De in- en uitrit van de ondergrondse parkeergarage zit mee in de heraanleg en zal binnen deze fase mee worden aangepast om het rijgemak te vergroten. Er komt echter geen ontdubbeling meer waarvan eerder wel sprake was, hierdoor winnen we bovengronds weer wat meer plek. De Witte Torenwal heeft als voordeel dat er veel ondergrondse parkeercapaciteit beschikbaar is voor bezoekers, die willen we optimaal ontsluiten. 

Hinder tijdens de werken

De hinder zelf is onvermijdelijk. Ken je de uitdrukking: je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken? Dat geldt hier ook: je kan geen verkeersader zoals de kleine ring rond het centrum een make-over geven zonder dat het doorgaand verkeer daar iets van merkt. Wat hier wel een voordeel vormt, is dat we de breedte meehebben en dat de aannemer zoals bij de voorgaande stukken een planning uitwerkt waarbij er altijd 1 stuk van het wegdek begaanbaar blijft: ofwel werken we aan de binnenzijde en word je omgeleid via de buitenzijde van de Witte Torenwal ofwel andersom. We doen dus ons best om tijdig te communiceren over wanneer en waar de spreekwoordelijke eieren worden gebroken. 

Volg de omleiding in het straatbeeld en de updates online

Het belangrijkste voor de verkeersveiligheid blijft de signalisatie in het straatbeeld volgen: daar gebeurt het breek- of bouwwerk en daar verplaatst het zich van week tot week of zelfs van dag tot dag. De aannemer zorgt dat de pijlen en borden steeds mee verplaatsen. In grote lijnen mag je ervan uitgaan dat je dit stuk van de ring dus niet hoeft te mijden tijdens de werkzaamheden. Op bree.be/centrumwerken vind je alle belangrijke updates. Bewoners die zich aanmelden op Hoplr, kunnen daar ook volgen. Wie toch een bewonersbrief wil ontvangen, kan dit doorgeven via centrumwerken@bree.be.

Meer info