Werkzaamheden Witte Torenwal starten voorjaar 2025
De Witte Torenwal vormt de volgende fase in de herinrichting van het centrum. Tijdens het openbaar onderzoek kwamen bezorgdheden naar boven waar een oplossing voor gezocht én gevonden werd! Door de in- en uitrit van de ondergrondse parkeergarage te behouden, creëren we bovengronds meer mogelijkheden. Met meer dan een kwart extra parkeerplaatsen t.o.v. het vorig plan van de Witte Torenwal, is er aandacht voor de bekommernissen van alle belangengroepen. We maken de kleine ring leefbaarder voor bewoners, zonder het parkeergemak voor bezoekers uit het oog te verliezen. We sparen bovendien een € 500.000 uit en kunnen eindelijk van start gaan in het voorjaar.
Parkeergarage 2.0
We werken de knelpunten van de huidige parkeergarage weg door de bestaande rijvlakken anders vorm te geven: de opstaande borduur die nu vaak letterlijk dwarsligt, zal worden afgevlakt waardoor er meer manoeuvreerruimte komt. Je zal dus met een gerust hart kunnen afdalen en ook bij het naar boven rijden meer plaats kunnen gebruiken dan er vandaag voorzien is. Handelaars, bewoners en bezoekers willen zoveel mogelijk kwalitatieve invulling van het openbaar domein. Voor de ene is dit parkeerplek, voor de andere groen en ruimte. Het wegnemen van de extra uitrit is dus voor iedereen een meerwaarde gebleken.
Wat gaan we juist doen?
Binnenkort gaat de vernieuwing dus verder aan de kleine ring: vanaf het kruispunt van de Witte Torenwal met Hoogstraat en Malta schuiven we met de rijrichting mee op over de Witte Torenwal. We vernieuwen ook hier de riolering en zorgen voor een nieuwe bovengrondse inrichting.
Deze plek aan de Malta, het laagste punt in het centrum, vormt een belangrijke schakel in de werking van ons rioleringsstelsel, met name voor de regenwateropvang in extreme omstandigheden. Zowel in de eerste als aangepaste versie van de plannen voorzien we hiervoor de nodige plaats en systemen om het centrum te beschermen tegen klimaatveranderingen. Daarom zal je op dit stukje ring meer groene zones zien dan elders in de heraanleg. De Wadi’s staan op de plannen blauw ingetekend. In de praktijk zullen ze echter meestal droog staan en zorgen voor een groene toets in het straatbeeld.
De start van de werkzaamheden staat op de planning van voorjaar 2025. We investeren hier opnieuw € 5.200.000 -waarvan de tussenkomst van Fluvius € 2.000.000 bedraagt- om onze kleine ring en circulatie naar en rond het centrum veilig en aantrekkelijk te maken voor de komende generaties. Daarna en in functie van de voortgang van de Witte Torenwal volgt in een volgende fase de vernieuwing van de Kruittorenwal, Ter Rivierenwal en Stadsplein.
Samen door de hinder
Doorgaand verkeer wordt tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk gegarandeerd door ofwel aan de binnenzijde ofwel aan de buitenzijde een route voor de verschillende weggebruikers te voorzien. Bewoners en handelaars op adressen in de werfzone worden persoonlijk op de hoogte gehouden via updates op het buurtplatform Hoplr. (gratis inschrijven via hoplr.com).
Wie toch nood heeft aan een geschreven bewonersbrief kan alvast contactgegevens doorgeven via centrumwerken@bree.be. Wanneer de werkzaamheden van start gaan, kan je ook de contactgegevens van de minderhindercoördinator terugvinden in onze communicatie over dit project.
Meer info
Meer algemene info over de herinrichting en timing vind je steeds op de vaste projectpagina bree.be/centrumwerken waar updates worden aangevuld. Wie graag wat meer uitleg wil over de situatie op maat van hun adres, kan vanaf maart 2025 een afspraak maken met de betrokken projectmedewerkers via centrumwerken@bree.be.