Hoge energieprijzen: Welke maatregelen en hulplijnen zijn er?

Nieuwsberichten over energieprijzen zijn er in overvloed. De toon is duidelijk: we gaan met z’n allen meer moeten betalen dan voorheen voor ons energieverbruik. De federale overheid zorgt voor enkele maatregelen om zoveel mogelijk gezinnen financieel tegemoet te komen. We zetten ze graag op een rijtje, samen met enkele tips en hulplijnen die nuttig kunnen zijn wanneer je jouw energiecontract onder de loep neemt.

Algemene informatie en hulplijnen

Hoe komt het dat de energieprijzen momenteel zo hoog zijn? En welke maatregelen zijn er nu al genomen of aangekondigd? Online vind je een overzicht en antwoord op veelgestelde vragen via economie.fgov.be/nl/themas/energie. Het contactcenter is elke werkdag gratis bereikbaar op 0800 120 33. Hier kan iedereen terecht voor correcte informatie.

Het Sociaal Verwarmingsfonds komt voor een deel tussen in de betaling van de verwarmingsfactuur van personen die zich in een moeilijke situatie bevinden. Op verwarmingsfonds.be kan je in enkele stappen ontdekken of je in aanmerking komt voor bepaalde sociale steunmaatregelen, zoals een sociaal tarief voor elektriciteit of gas.

Maatregelen najaar 2022 op een rijtje

energie maatregelen

Veranderen van energiecontract of energieleverancier?

Heb je een vast of variabel contract en loopt dat contract af? Dan vergelijk je best het huidige aanbod aan contracten via vtest.vreg.be. Heb je een vast contract met prijzen die laag of lager zijn dan de huidige hoge eenheidsprijzen en je contract loopt nog niet af? Dan verander je het best niet.

Of je kiest voor een variabel of vast contract is een persoonlijke keuze. Wil je die keuze geïnformeerd maken? Vreg.be is een onafhankelijke energiewijzer die reguleert, informeert en adviseert over de Vlaamse energiemarkt. Met de CREG-scan kan je zien hoe je huidig contract zich verhoudt tot de actuele markt. www.creg.be/nl/cregscan#/

Persoonlijke hulp via het Sociaal Huis

Heb je nog een specifieke bezorgdheid of vraag? Vind je het moeilijk om met de algemene informatie aan de slag te gaan? Denk je recht te hebben op een sociaal tarief, maar heeft je energieleverancier dit niet automatisch toegekend?Dan kan je steeds terecht op afspraak in ons Sociaal huis. Een medewerker bekijkt samen met jou of je in aanmerking komt voor bepaalde sociale steunmaatregelen en hoe je deze kan aanvragen. Ook onderhandelen met je energieleverancier voor een afbetalingsplan behoort tot de mogelijkheden.

Je energieverbruik verlagen (op lange termijn)?

Met vragen over isolatie, besparingstips, EPC- en renovatiepremies, E-peil, energiebesparende toestellen en energieleningen kan je terecht bij:

Wooninfopunt in het Sociaal Huis Bree
Zitdagen op donderdag, op afspraak via 0479 60 47 05