Ruimtelijke ordening - op afspraak
Hoe contacteer ik de dienst Ruimtelijke ordening?
Tijdens de voormiddag zijn we voor informatieve vragen telefonisch bereikbaar van 8.30 u tot 12.30 u via 089 84 85 15. Je kan jouw vragen ook per e-mail stellen, mail daarvoor naar omgevingsloket@bree.be. Ze worden daarna doorgestuurd naar de juiste persoon om je zo spoedig mogelijk een antwoord te kunnen geven.
Voor persoonlijk contact met één van onze medewerkers in het stadhuis kan je een afspraak aanvragen. Dat kan door te mailen naar omgevingsloket@bree.be.
Bezorg ons via die weg ook alvast de nodige info (minstens jouw mailadres, telefoonnummer, de juiste locatie waarover het gaat, en een duidelijke omschrijving van de vraag) om jouw dossier voor te bereiden. Wij zorgen ervoor dat je wordt gecontacteerd door de juiste medewerker voor het maken van de afspraak.
Wat doen wij voor jou?
De dienst Ruimtelijke ordening behandelt de dossiers van de domeinen ruimtelijke ordening en stedenbouw. Ze voert onderzoek uit, brengt verslag of advies uit naar het college van burgemeester en schepenen, formuleert voorstellen, vangt klachten op, of verstrekt algemene informatie.
Verder geven we informatie over de ruimtelijke structuurplannen, het gewestplan, de bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, reglementen en verordeningen. Zij verlenen ook advies over het verkrijgen van een omgevingsvergunning (voorheen stedenbouwkundige vergunning).
Wie wil bouwen of verbouwen moet in de meeste gevallen over een omgevingsvergunning beschikken maar dat geldt ook voor het wijzigen of het plaatsen van publiciteit, het slopen van een gebouw of constructie, het wijzigen van de bestemming van een gebouw of het wijzigen van het aantal woongelegenheden.
De aanvragen waarvoor een openbaar onderzoek wordt georganiseerd, liggen ter inzage. Tot slot kan je bij deze dienst ook terecht met klachten over (mogelijke) bouwmisdrijven.