attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)
Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst/attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente. Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens. Je kan ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van je vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest voor je aanvragen:
- jijzelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager
Procedure
Je kunt het attest aanvragen:
- aan het loket van de dienst burgerzaken
- online met uw elektronische identiteitskaart (eID):
- bij het e-loket van uw gemeente
- bij het Rijksregister ('Mijn Dossier').
Wat moet je meebrengen?
Als je het attest zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart