adreswijziging
Als je verhuist, moet je je nieuw adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst burgerzaken van je nieuwe stad of gemeente. Dit is eveneens van toepassing als je binnen dezelfde gemeente verhuist.
Je kan de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent. De wijkagent kan namelijk op elk moment controleren of je effectief op het nieuwe adres woont.
Er zijn verschillende manieren om je adreswijziging te melden bij de dienst burgerzaken van je nieuwe gemeente:
- persoonlijk
- schriftelijk
- via ons webformulier (klik daarvoor op de link aan de rechterzijde)
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet. Om de adreswijziging te kunnen doorgeven heb je een geldig identiteitsbewijs nodig, waarop je rijksregisternummer vermeld staat. Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of je werkelijk op het aangegeven adres je hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle word je ingeschreven op je nieuw adres en word je uitgenodigd om je identiteitskaart op het gemeentehuis aan te laten passen. Hiervoor heb je je elektronische identiteitskaart met pincode nodig. Vanaf het moment dat je identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van je adresverandering op de hoogte brengen.
inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van je voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.
Je brengt je elektronische identiteitskaart mét pincode mee.
gelijkmatig verdeelde huisvesting
Voor een minderjarige die bij elk van de ouders verblijft volgens het principe van de gelijkmatig verdeelde huisvesting moeten bovendien volgende documenten meegebracht worden:
- het wederzijds akkoord van de ouders
- de gerechtelijke beslissing
- de notariële akte
gratis
Als je uit het buitenland komt en je een adres in Bree hebt, dient er eerst onderzocht te worden of je recht hebt op verblijf. Voor meer informatie, gelieve onze dienst vreemdelingen te contacteren via vreemdelingen@bree.be.