bodemattest
Een bodemattest wordt uitgereikt door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM).
Ze geeft weer of de OVAM beschikt over relevante gegevens over de bodemkwaliteit. Dat is het geval als een grond is opgenomen in het grondeninformatieregister (GIR). Een grond wordt opgenomen in het GIR als de OVAM relevante bodemonderzoeksgegevens krijgt, of informatie over de aanwezigheid van activiteiten met een risico tot bodemverontreiniging of een melding van een schadegeval.
Bij de verkoop van een grond moet de verkoper een bodemattest aanvragen.
Als er op de grond activiteiten zijn of waren met een risico tot bodemverontreiniging, dan spreekt men over een risicogrond.
Als je je afvraagt of een grond een risicogrond is, kan je dit het best navragen bij de dienst omgeving. Gaat het over een risicogrond, dan moet de verkoper eerst een oriënterend bodemonderzoek laten uitvoeren en indienen bij de OVAM.
Een grond die in het GIR is opgenomen, is niet altijd een risicogrond. Een grond kan immers naar aanleiding van o.a. het vrijwillig uitvoeren en indienen van een oriënterend bodemonderzoek opgenomen zijn in het GIR.
Als een grond niet in het GIR is opgenomen, wordt een blanco bodemattest uitgereikt. Dat betekent dat de OVAM geen relevante gegevens heeft van die grond en dus ook geen uitspraak kan doen over de bodemkwaliteit. Een blanco bodemattest betekent dus niet dat de bodem niet verontreinigd is of kan zijn.
Een bodemattest is nodig bij elke overdracht van een grond (bebouwd en onbebouwd). Ook bij de overdracht van bijvoorbeeld een appartement is een bodemattest nodig.
Je hebt dus een bodemattest nodig als je een grond:
- verkoopt
- ruilt
- schenkt
Wie de grond overdraagt, moet voor een geldig bodemattest zorgen. Het attest is nodig voor de ondertekening van het compromis. Voor een grond die via een erfenis of een legaat wordt verworven, is geen bodemattest nodig.
- het bodemattest moet sowieso dateren van na 1 juni 2008
- voor risicogronden hangt de geldigheid af van de geldigheid van het bodemonderzoek
- voor niet-risicogronden blijft een bodemattest geldig, zolang:
- de toestand van het terrein hetzelfde blijft
- administratieve gegevens (bv. perceelnummer) niet wijzigen
- milieutechnische gegevens (bv. ten gevolge van een bodemverontreiniging) niet wijzigen
aanvraag
- via de website van OVAM (aanvraagformulier downloaden)
- via de Infolijn Bodem (OVAM) op het nummer 015 284 458 (eveneens voor een stand van zaken)
- via je notaris
Vraag je geregeld bodemattesten aan en ben je houder van een lopende rekening, dan kan je het best via het OVAM-webloket online bodemattesten aanvragen.
termijn
- als de aanvraag betrekking heeft op een grond uit het GIR, wordt het bodemattest afgeleverd binnen zestig dagen na de ontvangst van de ontvankelijke aanvraag
- een blanco bodemattest wordt afgeleverd binnen veertien dagen na de ontvangst van de ontvankelijke aanvraag
De kostprijs van een bodemattest bedraagt € 52 voor een volledig kadastraal perceel of € 209 voor een deel van een kadastraal perceel.
- decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
- besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de bodemsanering en de bodembescherming (VLAREBO)