akte van huwelijk
Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon. De huwelijksakte wordt bewaard in de gemeente waar je in het huwelijk bent getreden.
De akte van huwelijk vermeldt:
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
- de datum van het huwelijk
- de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
- de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jijzelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- jouw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Je kan het uittreksel aanvragen:
- aan de snelbalie van de dienst burgerzaken
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of andere digitale sleutel (Itsme, beveiligingscode via mobiele app,..), kan je het document ook aanvragen via:
- het e-loket
- de online toepassing van 'Mijn Burgerprofiel'.
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart.
gratis