elektronische identiteitskaart (eID)
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
- je identiteit online kan bevestigen
- documenten elektronisch kunt ondertekenen
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Pasfoto
Er is maar één mogelijkheid:
- Dat je zelf een pasfoto meebrengt, die foto mag maximaal 6 maanden oud zijn.
De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
geldigheidsduur
Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig), uitgezonderd:
- de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
- de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.
aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
- Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van je gemeente.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen. - In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je gemeente:
- als je eID verloren of beschadigd is
- als je pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
- Ga met je oproepingskaart, een recente pasfoto en jouw huidige identiteitskaart persoonlijk naar je gemeente om de eID aan te vragen.
afhalen
- Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaarligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.- Neem de brief met de codes persoonlijk mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt.
- Je pincode kan bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wilt gebruiken.
- Je hebt je pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je je pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
Is je eID gestolen? Meld de diefstal van je eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente) én daarna bij je gemeente.
Is je eID verloren? Meld het verlies van je eID bij de gemeente van de plaats waar je staat ingeschreven (of bij de lokale politie van je gemeente indien onze stadsdiensten gesloten zijn).
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Neem voor meer info contact op met je gemeente.
Belgen in het buitenland
Vanaf 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:
- als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
- als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
- in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:
- je oproepingskaart
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
- je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van jouw eID:
- je oude identiteitskaart
- de pin- en pukcode die je thuis kreeg
In Bree gelden volgende prijzen:
Welke identiteitskaart/procedures | Aflevertermijn | Prijs 01/01/2024 |
eID | 2 à 3 weken | € 24 |
eID in zeer dringende spoedprocedure | 1 à 2 werkdagen* | € 121 |
eID met gecentraliseerde levering – Koloniënstraat 11 1000 Brussel (Enkel indien geen andere (spoed)procedure mogelijk is!) | 1 werkdag* | € 158 |
* De exacte datum waarop de eID met bijhorende codes ter beschikking klaar zal liggen bij het gemeentebestuur kan pas bij de aanvraag bepaald worden. Dit hangt af van allerlei factoren (dag en uur van aanvraag, weekends, vakantiedagen, enz...).
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met je gemeente.