attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)
Het attest van woonst (attest van inschrijving) bevestigt dat een Breeënaar ingeschreven is op zijn/haar adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- burgerlijke staat
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer u op het adres woont.
Je kan ook een attest van woonst aanvragen met de historiek van je vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jijzelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Je kan het uittreksel aanvragen:
- aan de snelbalie van de dienst burgerzaken
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of andere digitale sleutel (Itsme, beveiligingscode via mobiele app,..), kan je het document ook aanvragen via:
- het e-loket
- de online toepassing van het Rijksregister. 'Mijn dossier'
Wat moet je meebrengen?
Als je het attest zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart.
Bedrag
gratis
Referenties